УКАЗАНИЯ ЗА ПРИЛАГАНЕ НА СХЕМА НА ДЪРЖАВНА ПОМОЩ „ПОМОЩ ЗА КОМПЕНСИРАНЕ НА РАЗХОДИТЕ ПРИ ОТСТРАНЯВАНЕ И УНИЩОЖАВАНЕ НА МЪРТВИ ЖИВОТНИ“ ПРЕЗ 2025 Г.

УКАЗАНИЯ ЗА ПРИЛАГАНЕ НА СХЕМА НА ДЪРЖАВНА ПОМОЩ „ПОМОЩ ЗА КОМПЕНСИРАНЕ НА РАЗХОДИТЕ ПРИ ОТСТРАНЯВАНЕ И УНИЩОЖАВАНЕ НА МЪРТВИ ЖИВОТНИ“ ПРЕЗ 2025 Г.

Описание на Схема / Мярка / Интервенция:

Цел на помощта

Помощта е насочена към животновъди микро-, малки и средни предприятия, по смисъла на Приложение І от Регламент (ЕС) 2022/2472  .

Целта на помощта е подпомагане на земеделските стопани – животновъди, чрез предоставяне на субсидирани услуги за отстраняване и унищожаване на мъртви животни.

Съгласно член 27, параграф 4 от Регламент (ЕС) 2022/2472 помощта се предоставя в натура и не може да включва директни плащания към бенефициерите.

IV. УСЛОВИЯ, срокове и Начин на плащане

1. ДФ „Земеделие“ извършва плащане по предоставено от БАБХ заявление, до размера на утвърдения по схемата бюджет за съответната година.

2. След осъществения контрол от БАБХ по Раздел ІІІ от настоящите указания, БАБХ от получената сума от ДФЗ, в срок до 5 (пет) работни дни от предоставяне на отчет за извършените дейности от страна на изпълнителя по т. 1 на Раздел II от настоящите указания, заплаща на контрагентите парични средства за покриване на разходите за извършени дейности по отстраняване и унищожаване на мъртви животни по сключените договори по т.1.1, Раздел II от настоящите указания. Паричните средства се превеждат по банковите сметки на контрагентите по т.1.1 от Раздел II на настоящите указания.

3. След изплащане на средствата на БАБХ по т. 2 от настоящия Раздел, БАБХ предоставя на ДФ „Земеделие“ справка, придружена със съответните документи, удостоверяващи изплащането на средствата на контрагентите по Раздел II, т. 1.1., съгласно Приложение I. Справката се прилага към отчета по т. 4.2. от настоящия Раздел.

4. Документи за предоставяне и отчитане на помощта

4.1. Заявление по образец, подписано от изпълнителния директор на БАБХ за изплащане по т. 5.3.4. от Раздел I на настоящите указания.

4.2. БАБХ предоставя на ДФ „Земеделие“ отчет по Приложение III в срок до 5-то число на месец декември. Отчетът удостоверява действително извършените разходи по т. 6 на Раздел I от настоящите указания. Към отчета се прилагат:

4.2.1. Договори по т. 1.1. на Раздел II от настоящите указания и всички изменения, включително прекратяване или разваляне (предоставя се първоначално и при промяна, в случай че е допустима, съгласно чл. 116, ал. 1 от ЗОП);

4.2.2. Справка по т. 3 от настоящия Раздел.

С цел гарантиране увереност за ефективен и засилен контрол, в отчета изрично се декларира, че са изпълнени всички проверки и контроли, свързани с определяне на допустимите разходи по държавната помощ, както и че изплатеният ДДС е невъзстановим (допълнение с Решение на УС, Протокол № 231 от 02.07.2024 г.)

4.3. Отчетът по т. 4.2 от настоящия Раздел, се подава не по-късно от 05 декември 2025 г.

4.4. В случай, че за извършените дейности до 30 ноември останат неизплатени средства от предоставените на БАБХ от ДФЗ по Раздел , т. 5.3.4., БАБХ ги възстановява на ДФЗ в срок до 9 декември 2025 г.

5. Когато при извършен последващ контрол по Раздел ІІІ., т. 1.2.2. се установи, че изплатената сума следва да се редуцира, се извършва:

5.1. При последващото изплащане на помощта, като разликата се прихваща от следващи плащания;

5.2. При последното плащане по съответния договор  – за сметка на гаранцията по договорите с контрагентите по раздел II, т. 1.1.